pondělí 5. prosince 2016

Šikana - velké téma na pracovišti v evropských zemích

Šikanování se může objevit téměř ve všech oblastech života a zatěžuje lidi jak psychicky tak i fyzicky. V současné době je pracovní svět tímto problémem intenzivně ovlivněn. Vyhledávací mašina práce Jobkralle / Jobswype požádal své uživatele v průzkumu, aby zodpověděli otázku, zda se stali na pracovišti obětí šikany. Ukázalo se, že ve většině zemích, kde je Jobkralle aktivní, se obětí šikany stalo mezi 60-80% zaměstnanců.




Tento výsledek je šokující, zvláště když šikanovaná osoba není schopna situaci uniknout – co se odehrává mezi čtyřmi zdi, je velmi obtížné. Pod slovem šikana v práci je chápáno: "chování mezi zaměstnanci, jehož cílem je poškodit jiného člověka, zastrašit, odradit, vyloučit nebo vytlačit z pracovního poměru [...] a je to prováděno systematicky po delší dobu a stejně tak je toho významnou sílou dosaženo. "(obetisikany.cz) Šikana na pracovišti se projevuje obvykle šířením nepravdivých faktů o dané osobě, sociální izolace (osoba je ignorována), urážky, atd., a může dokonce přejít až v hrozbou násilí.


V případě, že osoba zažije takové chování na pracovišti, pak to nemůže být ignorováno za žádných okolností. Je nutné mít odvahu a prvním kontaktním místem v případě šikany ze strany ostatních zaměstnanců by měl být určitě zaměstnavatel. K tomu je nutné, aby šikanovaná osoba dostatečně popsala konkrétní fakta (kdy, kde a kým byla šikanována) a objasnit zaměstnavateli celou situaci. V případě, že rozhovor s nadřízenými nepřinese žádný uspokojivý výsledek pro šikanovanou osobu a šikana na pracovišti stále pokračuje, má právo zaměstnanec předčasně ukončit pracovní smlouvu a udržet si své právo na finanční odchodné.


Je důležité, aby společnost toto citlivé téma šikany a uznala jako závažný problém. Lidé, kteří volají s takovým problémem o pomoc, je třeba brát vážně a v každém případě by měla být osoba zcela podporována vedením.


Tohoto průzkumu se zúčastnilo 3200 dotazovaných a byl proveden v listopadu 2016.

Tak přinesete pohyb do Vašeho pracovního dne

Že sport a pohyb jsou prospěšné zdraví není žádnou novinkou. To je důvod, proč mnoho lidí se věnuje ve svém volném času různým sportovním aktivitám, které člověka uvolňují od stresu z každodenního pracovní dne a vyřeší problém, jak se vrátit zpět do rovnováhy. Výhody jsou zřejmé, protože pravidelné cvičení prospívá k posílení imunitního systému a ochrany kardiovaskulárního systému, větší koncentraci a rovnováze, lepšímu sebevědomí a jistějšímu vystupování a v neposlední řadě také udržuje rovnováhu tělesné hmotnosti. Protože ke správnému pohybu nestojí nic v cestě, dáme Vám několik tipů, jak využít svůj pracovní den více aktivně a v pohybu.




1. Ve veřejné dopravě stůjte. Toho můžete využít již na cestě do práce, ale také po práci, na cestě domů - v kanceláři sedíte opravdu dost, tak proč si neužít jízdu ve stoje? Kromě toho, že uděláte něco dobrého pro své zdraví, tak určitě se ve veřejné dopravě naskytne mnoho lidí, které to místo skutečně potřebují a budou velmi vděční za Vaše gesto, když jim uvolníte místo. 

2. Vystoupit o zástavku dříve nebo zaparkovat své auto o něco dál. Stejně tak efektivní a i s prvním tipem to můžete dobře zkombinovat. Vystoupíte dříve nebo zaparkujete o něco dál Vaše auto můžete si vychutnat krátkou procházku, která Vám může vyčistit mysl a mimochodem i spálit několik kalorií.


3. Jezdit do práce na kole. Pokud pracovní cesta netrvá více než hodinu a je pěkné počasí, není nic lepšího, než vystoupit z auta a jet do kanceláře na kole. Máte-li brát v úvahu čas ztracený v často přeplněných tramvajích a stráveným přestupováním, na kole Vám to ušetří určitě spoustu času a do kanceláře se dostanete rychleji. Cesta na kole bude veselejší na čerstvým vzduchu a stoprocentně zdravější a paprsky slunce Vám určitě dodají veselejší náladu.

4. Častěji měnit sedící pozici a myslet na pauzy. I když jste velmi zaneprázdněný, nezapomeňte změnit pozici po co nejvýše 20 do 25 minut svého sedu. A zaveďte další cvičící přestávky v každodenním kancelářském životě: Vaše láhev s vodou a koš může být například postaveny tam, kam se dostanete pár kroky. Telefonní hovory mohou být řešeny ve stoje nebo při chůzi dokola. A když už se zvednete, proveďte několik protahovacích cvičení.


5. Schody. Nejjednodušší způsob, jak zajistit toho, abyste měli zvýšený pohyb - zapomeňte na výtah! Schodišťové lezení je jedním z nejúčinnějších cvičení a postará se o pevné pozadí a pěkně vycvičená stehna.